Vandaag, 14 maart, is het Pi-dag! Een feestdag voor alle wiskundigen! Ook in het zesde leerjaar zitten er kinderen die deze dag op een bijzondere manier in de kijker hebben gezet. Zij hebben wekenlang geoefend om zoveel mogelijk cijfers na de komma uit het hoofd te leren. Naar jaarlijkse gewoonte nemen zij het tegen elkaar op in een Pi-wedstrijd. Wie kent het meeste cijfers na de komma? Aron uit 6B kon 25 cijfers opzeggen, Seppe uit 6B kende er 65. Het was echter Emile van 6A die dit jaar de wedstrijd won. Hij kon maar liefst 146 cijfers na de komma uit het hoofd opzeggen!! Daarmee verbreekt hij ook het vorige record dat op naam stond van Sander Cosyns. Proficiat voor de drie deelnemers! Wat een prestatie!

Benieuwd? Bekijk de filmpjes:

Emile

Seppe

Aron

 

In het thema 'Hoe? Zo!' volgden we een stappenplan om een bibberbeestje te maken. We moesten eerst al het materiaal verzamelen en dan stapsgewijs ons beestje maken en versieren. 

Foto's.

 Foto:  Foto:

In de les taal mochten we een bordspel spelen. We moesten ons wel aan duidelijke afspraken houden en de opdrachten goed volbrengen. Het was leuk!

Foto's.

Foto:  Foto:

De kinderen van het 3de leerjaar kregen vandaag bezoek van hun meter of peter. De zesdeklassers kropen even in de huid van juf of meester en leerden de kinderen over de verschillende wereldgodsdiensten. En wat deden ze dat goed! Aan de hand van een powerpoint stelden ze een godsdienst voor. Ze stelden ook vragen om na te gaan in hoeverre de mete- en petekindjes begrepen hadden wat werd verteld. Nadien werd een spel gespeeld waarbij het geleerde nog eens extra goed ingeoefend kon worden. Een leerrijke namiddag!

Voor foto's, klik hier.

 Foto:

Vandaag speelden de kinderen van het zesde leerjaar een rol in een toneelstuk van de bekende schrijver William Shakespeare. In 'King Lear' is koning Lear van plan om zijn grond te verdelen onder zijn 3 dochters. Om te beslissen welke dochter welk stuk land krijgt, moeten ze hem vertellen hoeveel ze wel van hem houden. De 2 oudste dochters komen aandraven met allerlei smoesjes. De jongste dochter daarentegen vertelt eerlijk en oprecht hoeveel ze wel van haar vader houdt. Toch gelooft de koning zijn 2 oudste dochters. De jongste dochter krijgt niets. 

Het zesde leerjaar bedacht in groepjes hoe dit verder zou kunnen aflopen. Zint de jongste dochter op wraak of legt ze zich bij alles neer? De kinderen schreven hun vervolg uit in de vorm van een script en speelden  nadien hun versie van de feiten na. Ze dachten hierbij werkelijk aan alles: decorstukken, kledij, stemgebruik, ....

De kinderen van het tweede leerjaar kwamen kijken. Ook zij genoten zichtbaar van de toneelstukken. Ze leerden tevens heel wat bij over wat er allemaal bij het opvoeren van een toneelstuk komt kijken. 

Foto:       Foto:    Foto:    Voor meer foto's, klik hier.