Enkele weken geleden haalden we ons beste Frans boven en schreven we brieven naar kinderen in Rwanda. Om het land beter te leren kennen, zetten we ons beste beentje voor in verschillende hoeken. Stereotypen over Afrika ontdekken in strips, de vlag van Rwanda puzzelen, gericht luisteren naar de muziek van Stromae, filmpjes en een quiz over het land, een memory om kennis te maken met de lokale taal en opzoekwerk in de atlas: we deden het allemaal. Laat de antwoorden uit Rwanda nu maar snel komen!

AgtQawmgBCuZbHp9IoVHqQ_F4u2Y22-ZbStvooNWcsrmJ1CeBDI33NTNBDLSJ1mRxSUfZ9F00xlX01us38kz5IhklGg7xb1CugI=w5120-h3200-no.jpg

 

Voor foto's, klik hier.

Van 8 tot 16 oktober is het de digitale week. Dé gelegenheid om eens extra stil te staan bij de gevaren van het wereldwijde web. Vorige week kwam Celien van het CLB in de klas langs. Zij vertelde ons meer over cyberpesten. Al snel werd duidelijk dat cyberpesten, net als gewoon pesten, héél wat verdriet kan veroorzaken. Daarnaast gaf ze tips om cyberpesten aan te pakken. In de klas werkten we nadien rond veilig internetten. In groep moesten we verschillende opdrachten omtrent veilig internetgebruik oplossen om zo een puzzelstuk te verdienen. Die opdrachten waren niet altijd even eenvoudig. Toch kwam iedere groep uiteindelijk tot het juiste eindresultaat. 

Voor foto's, klik hier en hier.

Foto:

Foto:  Foto:

Gisteren stapten de kinderen van het zesde leerjaar in de voetsporen van onze Vlaamse volksvertegenwoordigers. In het Vlaamse parlement kregen ze onder meer een rondleiding in de zalen waar de commissie samenkomt en ook in de grote koepelzaal waar de 124 volksvertegenwoordigers samen stemmen over decreten. Tijdens deze rondleiding kwamen we ook veel kunst tegen. Onder andere het werk van Jan Fabre liet een grote indruk na. 

In de namiddag namen we dan plaats in een commissiezaal om als een echte politicus een debat te voeren over voorstellen om onze gemeente te verbeteren. Ieder van ons zat in een politieke partij die dan zelf een voorstel moest naar voren brengen en die de andere partijen ervan moest overtuigen om voor het voorstel te stemmen. Al gauw zag de juf dat er enkele natuurtalenten in de klas zitten. De toekomst van politici is dus verzekerd!

Voor meer foto's, klik hier.

                        Foto:   Foto:  Foto:

Vandaag leerden we in het 6de leerjaar over de kubieke meter. We probeerden om met zo veel mogelijk kinderen de kubieke meter op te vullen. Dat was geen eenvoudige klus!

Foto: De kubieke meter

In het zesde leerjaar is er wekelijks een klasburgemeester. Louis mocht als eerste de spits afbijten. Als een échte burgemeester verwelkomde hij elke ochtend 'zijn volk' en dat in het Frans. De klasburgemeester brengt zijn volk ook dagelijks op de hoogte van de kalender en het weer. Op maandag en donderdag komen de belangrijkste nieuwsfeiten aan bod. Wie met een probleem zit, kan ook altijd bij de burgemeester terecht. Louis toonde ons alvast hoe het moet. Hij nam zijn taak heel serieus! Knap!

Foto: De klasburgemeester