Vandaag legden de juffen even de boeken voor een uurtje opzij en namen juf Jana en juf Noortje de spellingsles bij juf Marissa over. Bij juf Daisy waren het juf Merel en juf Iluna die de spellingsregels uit de doeken deden. De nieuwe juffen deden dit zeer goed! Aan de hand van spelletjes leerden de kinderen woorden met een x, woorden met een é en woorden met een c correct schrijven. Juf Marissa en juf Daisy denken er aan om morgen een snipperdagje te nemen nu ze weten dat de klas in goede handen zal zijn... ;)

Voor onze nieuwe juffen in actie, klik hier!

In het zesde leerjaar werken we al enkele weken rond wetenschap en techniek. Zo onderzochten we hoe het komt dat er water zomaar uit onze kraan stroomt. Hierbij maakten we kennis met het principe van de verbonden vaten. We bouwden met flessen zelf verbonden vaten. Verder gingen we ook op zoek naar hoe een regenboog aan zijn kleuren komt. Om dit te achterhalen bouwden we een spectroscoop. We ontdekten dat wit licht eigenlijk uit alle kleuren bestaat. Door wit licht te breken met water of glas, komen die kleuren tevoorschijn. We staken ook zelf onze handen uit de mouwen: nadat we meer leerden over elektriciteit, maakten we een elektrospel en bouwden we een bibberbeestje. Hoe? Zo! (Klik op 'zo')

Vandaag mocht Jeff even stoefen! Hij bracht een wagen mee die hij helemaal zelf bouwde met lego. Er kwamen ook heel wat technische aspecten bij kijken. 6 uur lang heeft hij er aan gewerkt! Knap!

Voor foto's, klik hier.

In de lessen taal maakten de kinderen van het zesde leerjaar kennis met William Shakespaere. Deze Engelse toneelschrijver schreef heel wat bekende toneelstukken die vandaag de dag nog vaak door toneelgroepen worden opgevoerd. Zelf namen we het toneelstuk 'King Lear' onder de loep. Daarin wil de koning zijn rijkdom verdelen onder zijn drie dochters. Om te weten wie het grootste stuk krijgt, moeten ze de koning vertellen hoe graag ze hem wel zien. De twee oudste dochters zijn niet eerlijk, de jongste is dat wel. Toch wordt de jongste onterfd. De zesdeklassers schreven in de klas een vervolg op deze gebeurtenis. Daarna leefden ze zich in in de personages en speelden ze hun zelfgeschreven vervolg voor de kinderen van het tweede leerjaar. Wat deden ze dat goed! Ook de bedachte verhaallijnen waren prachtig! Knap gedaan!

Voor foto's, klik hier.

 

In het kader van gedichtendag, zochten de peters en meters van het zesde leerjaar hun pete- of metekind op in het 3de leerjaar. In groepjes genoten ze van allerlei gedichten. Hierbij dienden ze ook een aantal leuke opdrachten uit te voeren. Probeer maar eens een gedicht voor te lezen als je alle klinkers verandert door 'eu'. Niet zo makkelijk! De juffen zagen dat er in sommige kinderen ook een echte dichter verborgen zit! 

Voor foto's, klik hier. en hier en hier

FotoFoto